آخرین اخبار منطقه آزاد تجاری مازندران

آخرین اخبار منطقه آزاد تجاری مازندران

منطقه آزاد مازندران که سال ها در پرده بخشی نگری، اختلاف نظر و عدم نگاه یکپارچه به موضوع توسعه، پنهان و مسکوت مانده بود، سرانجام پرونده اش به جریان افتاد.

مطالبه و اولویت مردمیِ طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه منفصل برای پایان دادن به بن بست و ناکامی تاریخی؛ راهی بود که از سوی استاندار مازندران مطرح شد و نهایتا با جانمایی در سه منطقه؛ پرونده یکی از بزرگ ترین محرک ها و تحولات اقتصادی تجاری استان  مازندران را با شتاب قابل قبولی به حرکت درآورد و با اخذ موافقت سازمان های متولی و مسئول؛ نهایتا مصوبه مجلس را نیز دریافت کرد.

منطقه آزاد مازندران در وهله نخست،پس از ارایه به معاون اول رییس جمهور، مورد موافقت وی قرار گرفت و از آنجا به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در این نهاد مسئولِ تخصصی تصویب شد.

سرانجام پس از ماه ها تلاش و پیگیری مصوبه ایجاد منطقه آزاد تجاری مازندران با سه لکه منفصل شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان به تصویب هیئت دولت رسید.

پس از تصویب طرح منطقه آزاد مازندران در مجلس، این طرح برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت که در آنجا با ابهاماتی روبرو شد که باید رفع شود.

اینک در تداوم پیگیری ها، استاندار مازندران با تعامل مجمع نمایندگان مجلس در تلاش است تا با رای زنی ها، دیدارها و نشست های لازم با مسئولان و رفع ابهامات دریچه نهایی را برای تجلی افق و آینده منطقه آزاد مازندران در راستای شکوفایی اقتصاد و اشتغال استان بگشاید.

اما این مناطق آزاد چه فوایدی برای مازندران می تواند داشته باشد؟

قاسم نوروزی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران، با تاکید به اینکه مازندران یکی از قطب های تولید کشاورزی در کشور است،بیان کرد: این استان هم از نظر صادرات و هم از نظر تولید جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

وی اصلی ترین دلایل حضور نداشتن استان مازندران دربازارهای خارجی را نبود هیچ پایانه صادراتی در این استان برشمرد و گفت:باوجود دارا بودن پتانسیل های لازم برای به وجودآوردن پایانه صادراتی هنوز اقدام به همچین فعالیتی نکرده اند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه وجود پایانه صادراتی در هر منطقه ای الزامی است،اشاره کرد:با ایجاد این مناطق، فرآیند صادرات و خروج کالا سریع تر،آسان تر و منظم تر می شود.

وی یکی از حسن های تشکیل یک مرکز آگاه تجاری را به وجود آمدن قراردادهایی چندجانبه با کشورهای همسایه دانست و اظهارکرد: مناطق آزاد می تواند درهای صادرات خارجی را بر روی محصولات استان باز کند.

این استاد اقتصاد ایجاد بورس محصولات کشاورزی استان مازندران را نقش مهمی درحذف واسطه گری دانست و گفت: این رویداد باعث به وجود آمدن یک بازار امن،بدون ریسک و یک مرکز خرید برای همه خریداران،فروشندگان و تولیدکنندگان می شود.

وی افزود:در این منطقه صادرکنندگان می توانند بدون موانع و دست اندازهای تجاری،روند ورود و خروج کالا را به راحتی انجام دهند.

نوروزی با اشاره به اینکه ایجاد مناطق آزاد در مازندران یک الزام است،تاکید کرد:مازندران به دلیل مرزهای مشترک آبی با کشورهای دیگر ظرفیت های فراوانی برای صادرات محصولات به ویژه مرکبات دارد و وجود مناطق آزاد سبب می شود تا بازارهای بسیاری برای فروش محصولات پیدا شده و از طرفی تولیدکنندگان رغبت بیشتری برای تولید داشته باشند./ ایسنا

 

منبع : سایت خبربان به نقل از ایران آنلاین