طرح هادی ( زمین های داخل بافت )

طرح هادی ( زمین های داخل بافت )

به کررات واژه داخل بافت و خارج بافت را شنیده‌ایم. به سراغ این موضوع آمده‌ایم تا بار دگر آن را به چالش بکشیم و با آن دست به گریبان شویم. داستان از این قرار است که در تاریخ 12 دی ماه سال 78، طرحی به دست دولت تصویب شد که طرح هادی روستایی نامیده می‌شود. در همان سال مقرر گردید این طرح در بازه‌ای ده ساله اجرا شود و پس از ده سال بر اساس بازخوردهای موجود و نتایج حاصله، بازنگردی و اصلاح آن در دستور کار قرار بگیرد.

اگر صاحب زمین در شمال هستید و مایلید زمین را به ویلایی مدرن تبدیل کنید نخست باید وضعیت زمین را بدانید، باید متوجه شوید زمین داخل بافت قرار دارد یا خارج بافت. چنان‌چه بر زمین شما، برچسبِ داخل بافت، زده شود به این معناست که درون طرح هادی قرار دارد و اخذ مجوز ساخت برای آن کار بسیار ساده‌ای است. جان کلام این که دارنده زمین به سادگی می‌تواند مجوز ساخت را از نهادهای ذیربط اخذ نموده و ساخت ویلا را در دست انجام قرار دهد.

درهر منطقه‌ای از شمال که قرار است به کسب جواز ساخت مبادرت ورزید یک چراغ قرمز وجود دارد تحت نام طرح هادی. این طور بگوییم زمانی که نهادهای ذیربط می‌خواهند مجوز ساخت را صادر کنند آن‌چه در وهله نخست بدان چشم می‌دوزند، طرح هادی است. از این رو پروانه ساختمانی تنها برای زمین‌هایی صادر می‌شود که درون بافت هادی قرار گرفته‌اند.چنان‌چه زمینی که شما برای ساخت ویلای شمال، دست روی آن گذاشته‌اید خارج بافت قرار داشته باشد، صدور جواز ساخت برای آن به طور قانونی میسر نخواهد بود. بدیهی است چنین زمینی نمی‌تواند سند داشته باشد و از نظر ارزشی، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اگر قوانین را نادیده گرفته و درست همین زمان را برای ساخت ویلا انتخاب کنیم، با توجه به این که قوانین شهرداری و ویلاسازی را دورزده‌ایم، ویلای ساخته شده همواره در معرض تخریب توسط شهرداری قرار خواهد داشت ضمن این که دهیاری نیز می‌تواند تخریب ویلای ساخته شده را در پیش بگیرد.

تا به این جا از ضرورت داخل بافت بودن زمین سخن گفتیم و اقرار کردیم چنان‌چه زمینی داخل بافت نباشد، پروانه ساختمانی به طور قانونی برای آن صادر نمی‌شود. یادمان باشد هنگام خرید ویلا شمال، حتما به داخل بافت یا خارج بافت بودن آن دقت کنیم و همیشه تاکید داریم که پیش از خرید ویلا در شمال لازم است اسناد و مدارک آن را زیر ذره بین ببریم و از قانونی بودن مدارک خاطر جمع شویم.

یکی از دلایلش به همین داخل بافت یا خارج بافت بودن ویلا بر می‌گردد، چنانچه پروانه ساختمانی ویلایی قانونی نباشد یا ویلا خارج بافت احداث شده باشد از ارزش تهی خواهد بود و بی‌تردید بعدها برای فروشش دچار مشکل و دردسر خواهید شد.

برای این که خاطرجمع شوید ویلایی که قرار است خریداری کنید داخل بافت قرار دارد، حتما پیش از خرید ویلا شمال به دهیاری یا شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه کنید و نقشه طرح هادی که پیش‌تر مفصلا در خصوصش صحبت کردیم را مشاهده نمایید، از این طریق می‌توان مهر تأیید زد پای یک ویلا و اطمینان حاصل نمود که آن‌چه دستمان را به سویش دراز کرده‌ایم جایی در داخل بافت دارد که این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 در پایان باز هم یادآور می‌شویم خرید ویلای خارج بافت، یعنی آغاز مشکلات قانونی خرد و کلان. خرید ویلا داخل بافت را دست کم نگیرید و پیش از این که از داخل بافت بودن یک ویلا خاطر جمع نشده‌اید، در راستای خریدش اقدام ننمایید.

 گروه مهندسین مشاور بازرگان با اعتقاد راسخ به اصل رعایت قوانین و مقررات و در راستای حفظ ارزشهای سازمانی خود، همواره در تلاش است خدمات مناسبی را مشتربان خود ارائه نماید و اعتنماد مشتریان را اعتبار خود می داند.